うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

惑星とわたしたちの非相互性(チャクラバルティ『一つの惑星、多数の世界』)

「惑星、つまり地球システムは、私たちとの関わりにおいてかつてのそれとは異なっている。生命を支える惑星的なプロセスは、私たち人間という目的に仕えることを求められているわけではない。人間は、この惑星の生命の歴史における、偶然の産物の一つである。惑星が私たちの眼差しを見つめ返してくることはなく、その意味で私たちには、それとのいかなる相互的関係をも想定することができない。[The planet, i.e. the Earth system, is different in its relationship to us. We are not the end that the planetary processes supporting life are required to serve. Humans are a product of contingencies in the history of life on this planet. The planet does not return our gaze in that we cannot assume any relationship of mutuality with it.]」(チャクラバルティ『一つの惑星、多数の世界 [One Planet, Many Worlds]』19-20頁)