うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

抵抗と変化(ル=グウィン『私と言葉たち』)

「本は単なる商品ではありません。利益追求という動機は、芸術の目標とは嚙み合わないことがしょっちゅうです。私たちは資本主義社会で暮らしています。資本主義的な力からは逃れられないように思われます。けれど、王の神授の権だってそうだったのです。どのようなものであれ、人間のもつ力であれば、人間はそれに抵抗し、変化させることが可能です。抵抗と変化は、しばしば芸術において始まります。そして非常にしばしば、私たちの芸術である言葉の芸術から始まります。」(ル=グウィン、谷垣暁美訳「自由」『私と言葉たち』192頁)

 

"Books aren’t just commodities; the profit motive is often in conflict with the aims of art. We live in capitalism, its power seems inescapable – but then, so did the divine right of kings. Any human power can be resisted and changed by human beings. Resistance and change often begin in art. Very often in our art, the art of words."

 

www.ursulakleguin.com