うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

生成の完全な潜勢力としての嘔吐(ウェイレンズーグレーバー)

「クワキウトルにとって、嘔吐は汚いものではない。口唇的メタファーの文化にとっての嘔吐は、性的メタファーにとっての精液のようなものである。物質的存在の重要な範疇であり、特定のかたちを持たない未分化の資料の象徴であり、生成の完全な潜勢力である。嘔吐の力のすべては潜勢力であり、実現されていない。嘔吐は因果の第一段階であり、秩序と目的に先行する存在の状態である。生成過程の発端にあるすべてのもの——胎児、死体、「変換させる者(Transformer)」が変える前の世界——はすべて嘔吐によって象徴される。嘔吐することは、拒否することではなく、創造の肯定的な行為であり、変換の過程に必要な段階なのである。嘔吐は、もっとも貴重な霊的贈与——食物——の変換された本性なのである。すべての食物は、たとえ吐き出されないとしても、消化過程のある段階で嘔吐になる。食物と嘔吐は、同一の実体の相互補完的な側面である。動物の身体がそれぞれ、文化的なかたちと霊的なかたちに変換されたものなのである。このように嘔吐は、変換された実体の象徴なのであり、摂取、消化、嘔吐の循環は、死、輪廻、転生の循環の象徴なのである。」(Walens, Feasting with Cvannibals, 146-47 quoted in グレーバー『価値論』313頁)

"For the Kwakiutl, vomit is not a substance of filth. Vomit is to a culture with oral metaphors what samen is to a culture with sexual metaphors: an important category of material existence, a ymbol of undifferentiated matter with no identifying features and a total potential for becoming. All the power of vomit is potential, not realized. Vomit is the first stage of causality, the state of existence that precedes order and purpose. All things about to begin the process of becoming--fetuses, corpses, the universe before Transformer changed it--are symbolized by vomit. The act of vomiting is not an act of rejection but a positive act of creation, a necessary step in the process of transformation.

Vomit is the transformed identity of the most precious of spirit gifts--food. All food, weven though it may not be regurgitated, becomes vomit at one stage in the digestive process. Food and vomit are complementary aspects of single substance: tjhe bodies of animals transformed into, respectively, cultural and spiritual forms. Vomit is thus the symbol of transformed substance: and the cycle of ingestion, digestion, and regurgitation is a metaphor for the cycle of death, metempsychosis, and rebirth."