うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

生成変化する多数性としての現働性=無限性(ワーグナー、アウグスト・ルッケルへの手紙)

"...the essence of reality-actuality [Wirklichkeit] consists of infinite multiplicity [Vielheit]. This inexhaustible multiplicity, incessantly renewed and renewing, can only be apprehended by feeling, as the one ever-present though ever-varying element. This variability is the essence of the actual; the non-actual, or that which is imagined, alone being invariable and immutable...Eternal [Ewig], in the true sense of the word, is that which annuls finiteness [was die Endlichkeit aufhebt] (or, better, the idea of finiteness). But between the actual and finiteness there is no connection to be established, for the actual—namely, that which is characterised by change, renovation, and multiplicity—is the negation of what we imagine to ourselves as finite. The infinity of the metaphysician is eternal unactuality [Unwirklichkeit]. Finiteness is a mental image, which sure enough has power to strike terror into our souls; but it can only do this if we have lost our hold on reality." (Wagner's letter to August Röckel)

「 . . . 現働性 [Wirklichkeit] の本質を構成するのは、無限の多数性 [Vielheit] だ。この尽きせぬ多数性は、絶えず更新され、自らを更新するのであり、それを存在し続けながら変化し続けるエレメントとして摑まえることができるのは、感覚だけだ。この可変性が、現働的なものの本質である。現働的ではないもの、すなわち、想像されたものだけが、不変で不動だ . . . 言葉の真の意味で永遠 [Ewig] なのは、有限性 [Endlichkeit](いや、有限性という観念、と言うべきだろうか)を揚棄するものである。しかし、 現働的なものと有限性を接続することはできない。というのも、現働的なもの――すなわち、変化、更新、多数性によって特徴付けられるもの――は、わたしたちの思い描く有限の否定だからだ。形而上学者の言う無限は、永遠の非現働性 [Unwirklichkeit] である。有限性は、精神の思い描くイマージュであり、確かにわたしたちの魂を恐怖で震え上がらせる。しかしそれは、わたしたちの手から現働性が零れ落ちてしまうときだけのことだ。」(ワーグナー、アウグスト・ルッケルへの手紙、1854年1月26日)