うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

「主体を待ちながら」(バトラー『欲望の主体』)

"As the narrative progresses beyond the “this” and the “that,” the various deceptions of immediate truth, we realize slowly that this subject will not arrive all at once, but will offer choice morsels of himself, gestures, shadows, garments strewn along the way, and that this “waiting for the subject,” much like attending Godot, is the comic, even burlesque, dimension of Hegel’s Phenomenology." (Butler. Subjects of Desire. 20)

「物語が「このもの」や「あのもの」を超え、さまざまな見せかけで欺く直接的な真理を超えて進むにつれて、私たちは徐々に、この主体は一度に現れるのではなく、この主体が[私たちに]選び取らせようとしているのは彼の片鱗、つまり至る所にばらまかれた振る舞い、影、外見といったものであることに気づいてゆく。そして、『ゴドーを待ちながら』さながらに、この「主体を待ち望むこと」こそ、『精神現象学』の喜劇的で風刺劇的でさえある側面であることに私たちは気づいていくのである。」(バトラー『欲望の主体』76頁)