うろたどな

"These fragments I have shored against my ruins."

過去から生まれ出でたわたしたちは過去を逆なでに読む(ニーチェ=ベンヤミン)

Benjaminian Nietzshce?

"...we are the outcome of earlier generations...of their aberrations, passions, and errors, and indeed of their crimes...If we condemn these aberrations and regard ourselves as free of them, this does not alter the fact that we originate in them. The best we can do is to confront through a new, stern discipline, combat our inborn heritage and implant in ourselves a new habit, a new instinct, a second nature, so that our first nature withers away. It is an attempt to give oneself, as it were a posteriori, a past in which one would like to originate." (Nietzsche. Untimely Meditations. 77)

「わたしたちは先行する世代の帰結である……先行世代の逸脱、情念、過ち、それどころか、その犯罪行為の帰結である……選考世代の逸脱を断罪し、自分たちはそういうものに囚われてはいないと見なしてみたところで、わたしたちの起源がそこにあるという事実は変わらない。わたしたちにできる最良のことは、新たな仮借なき規律訓練をとおしてそれらと対峙し、生まれながらに引き継いだ遺産と闘い、わたしたち自身のなかに新たな習慣を、新たな本能を、第二の本能を植えつけ、そうすることによって、第一の本能が枯れてしまうようにすることである。それは、いわば後天的に、自分が生まれ出でたかった過去を自らに与えようという試みである。」(ニーチェ『反時代的考察』)


"There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism. And just as such a document is not free of barbarism, barbarism taints also the manner in which it was transmitted from one owner to another. A historical materialist therefore dissociates himself from it as far as possible. He regards it as his task to brush history against the grain." (Benjamin. Thesis VII from "These on The Philosophy of History." 248)

「文明の記録は野蛮の記録でもある。それに例外はない。そしてちょうどそのような文明の記録が野蛮から自由でないように、野蛮さは、そうした記録がある所有者から別の所有者へと伝えられるそのあり方をも汚染する。だからこそ、歴史唯物論者はそこから可能な限り我が身を引き離す。歴史唯物主義が自らの課題とみなすのは、歴史を逆なでに読むことである。」(ベンヤミン「歴史哲学テーゼ」)